Wednesday 12 February 2020

cuti bajet ke Bali - Nusa Penida

DAY 2 : 08/02/2020

NUSA PENIDA

:: Visual Inn, Toya Pakeh
:: Kelingking Beach
:: Angel Billabong
:: Broken Beach

Image result for Nusa penida island map
Peta Bali - Nusa Penida
7.00 am - Bersiap oder dan menunggu go-car di lobby hotel
7.20 - 7.50 - Bertolak dari OYO 734 Tuban Torres to Sanur Harbour

~ Sanur Harbour ni di persisiran pantai tu banyak sangat kaunter macam yang dalam gambar di atas, dan orang yang terlalu ramai eventhough hari biasa pun.. cumanya waktu awal sampai saya ambil tiket di SEMABU HILL sebelum sampai ke deretan kaunter yg banyak ni.. tapi ok la dapat harga IDR350k untuk 2 orang one way. Dari pembacaan awal katanya harga tiket sehala untuk pelancong IDR200k sehala so bila dapat 350k rasa dah ok dan dah tak tanya pulak kat deretan yang ada ni..

~ untuk traveller lain, kesimpulannya u all boleh jalan ke depan pantai dulu untuk survey harga..time untuk ke Nusa Penida bergantung kepada company boat yang u all ambil sebab tak sama. Timing jalannya pun tak la punctual sangat.. kalau kata boat jam 815 jalan nya hampir jam 9 juga.. tapi bagi yang tempah online saya tak berani bagi kesahihan la yer..
~ saya sengaja beli secara walk-in pegi dan balik sbb taknak terkejar2 and ada instinct macam akan ada jer boatnya anytime..

8.50 - 9.30 am - Sanur to Nusa Penida ( IDR350k 2pax one way )

*** yeahh.. spt makluman dari blog2 sebelum ini, mmg kena standby untuk basah paras lutut nak redah air naik boat. so saya pakai siap2 seluar untuk basah.

Setibanya di Nusa Penida, ramainya yang mengerumun dan offer untuk sewa motor/scooter .. saya jalan pun di ikutnya sampai ke sudah. Husband tanya juga berapa harga untuk ambil jam 10 dan pulang juga jam 10 esoknya.. harga IDR150k kata sebab dikiranya 2 hari tapi kami terus melangkah hingga ke hujung, tak mahu lagi diperdaya dengan tawaran harga yang tinggi. Setahunya hanya 70 - 75k sehari so nak juga cari harga tu.. kedekut eh? hahaha dah kata bajet traveller kan..

Turun ja dari boat kami teruskan langkah ke arah kanan hingga ke hujungnya, kemudian buka map untuk tengok jarak perjalanan ke hotel VISUAL INN kami di Kg Toya Pakeh.. 9 minit ja jalan kaki dan kami decide utk terus berjalan dan berharap ada kedai rental di sepanjang jalan yg harganya jauh lebih rendah.

Kami melalui kawasan kedai-kedai dan pasar basah Toya Pakeh, yg dikatakan kawasan perkampungan muslim. Ada masjid di kawasan ni. Ini juga asbab saya tempah penginapan di sini kerana mudah utk cari makan halal dan juga ianya di tengah-tengah antara Timur dan Barat Nusa Penida.

Jalan kaki dari harbour ke Visual Inn, Toya Pakeh

:: VISUAL INN, TOYA PAKEH, NUSA PENIDA
Kami tiba di penginapan jam 10pagi dan woww amazing!!! penginapan memang seperti yg diangankan, tinggal di villa yg berbentuk V terbalik dan buka pintu je boleh terjun kolam..fefeling macam stay di villa mahal2 gitew tapi sebenarnya murah jaa.. ( RM 97.00 - promotion 10% off traveloka ) . Penginapan di sini bagai menggantikan balik kemurungan kami menginap malam semalam. Kami berehat, mandi dan kemudian decide keluar mencari sesuap nasi hihi.. disamping mencari scooter untuk disewa.

Bilik kami yang hujung tu wowweee

11.00 pagi - jalan kaki keluar lunch di sekitar pekan toya pakeh
~ kami makan di kedai yg ada nasi campur, total makan nasi dan air dua orang kami total IDR27k
~ sambil makan kami tanyakan tuan kedai tentang sewa motor disebelahnya, tapi dia tanyakan orang lain. lepas makan kami cari orang tu, muslim, wanita pertengahan umur, kami dapt scooter yg biasa2 ja.. janji dapat harga murah... yeszz..dapat hanya IDR75k alhamdulillah.

11.20 - 12.20 tghr - Kelingking Beach
 berbekalkan peta destinasi yang diprint (standby takut takda line untuk guna waze) kami menuju ke Kelingking Beach.

Why kami pilih Kelingking Beach dulu ?
~ sebab saya decide untuk tuju ke tempat yang utama dulu dah kebetulan cuaca sangat cerah dan baik. Esok takut tak sempat sebab nak kejar check out masa terhad. Nak turun naik kelingking beach kan makan masa juga..

Kami lebih banyak berhenti dan bertanya penduduk tempatan bila tiba di simpang2 untuk memastikan jalan yg kami lalu tu jalan yang benarrrr...

Untuk makluman, jalan ke Kelingking Beach dan juga jalan di sekitar Nusa Penida ni dah elok ditar kan cuma jalannya kecil, mujur kami naik motor, lancar jer perjalanan..tapi.. esok saya cerita kenapa ada tapi nya ok.. huhu..

entrance fee IDR5000 per motor

naik motor keliling bahagian Timur Nusa Penida
ada ja signboard yg menunjukkan arah tempat2 yg kita nak tuju
:: KELINGKING BEACH
s a m p a i    d a h !!!!!! WELCOME TO KELINGKING BEACH ..

ini tandanya jalan yang dituju betul, alhamdulillah

Parking motor di sini

kena turun arah ni untuk ke view awesome kelingking tu
Post yang macam orang selalu buat..niceeeeee
merenung indahnya ciptaan Allah swt .. Subhanallah

view Kelingking Beach (little finger)

View on the other side

Ni pic paling win utk kami hhi
 Gambar di atas lokasinya di sebelah kiri kelingking tu, naik motor atau kereta ke arah side kiri tapi orang tak seramai port yang awal tu..  kami mmg target nak ke sini sebab banyak nampak foto atas sampan gini kat ig, dah alang-alang datang mesti nak simpan gambar ni sebagai kenangan.

entrance fee IDR10k per person

byk juga spot bergambar kat sini, sarang burung, buai, sampan dan view yang cantik2 juga cuma bezanya tak nampak bentuk kelingking jer.. sebab side kot sisi lain..

Selesai bergambar di sini, kami teruskan ke next destinasi iaitu ANGEL BILLABONG

2.20 - 3.00 ptg - perjalanan ke Angel Billabong & Broken Beach

:: ANGEL BILLABONG
entrance fee IDR5000
~ perjalanan ke angel billabong pun elok di tar tapi di penghujung jalan nak sampai ke  sana masih ada jalan yg belum berturap dan berbatu-batu besar, kami yang naik motor ni naik risau juga, saya takot tayar motor pecah jer.. so slowly k kat jalan berbatu ni..

~ masuk spt biasa akan ada org tukang kutip fee masuk, bayar jer k

~ time ni muka saya n lengan my husband dah rasa bagai terbakar dah.. panas sgt ya Allah.. husband kata baru kena panas gini dah rasa mcm dibakar2 kulit, macam mana gamaknya orang yg terbakar kena api betul2 dan azab nnt di alam sana huhu..insappp sat...

~ first akan nampak view batu-batu seperti di bawah, bg saya tak nice sgt, mungkin bagi photographer lain, ianya ada nilai tersendiri wallahualam..

Junction antara angel billabong dengan broken beach
~ Mencari-cari spot seperti di bawah ni, haa ni baru jumpa bila jalan ke tengah sikit. Tapi takda sesiapa yang terjun atau mandi manda disini seperti yang biasa saya lihat gambar di google,ig dan facebook. Mungkin dah ramai tahu bahayanya kawasan ni sebab dah ramai terkorban bila air naiktiba-tiba and swipe away orang yang sedang mandi manda. So, kami pun tak turun jugak. Nyawa lebih penting beb!!!

airnya tak sejernih yang dilihat dalam google mungkin sebab high tide atau musim kot so takda sapa yang turun berenang
~ dah puas bergambar di angel billabong, kami terus menyusuri denai kecil seperti gambar di bawah ni untuk ke Broken Beach pulak di sebelah sana. Sekejap ja, beberapa minit berjalan ja udah sampai..

laluan untuk ke Broken Beach dari Angel Billabong

:: BROKEN BEACH

~  Bagi saya view disini lebih menarik untuk bergambar, mula-mula kami ambil gambar di sini. Tak ramai ambil gambar disini sebab ni bukan spot nya..tapi kami rasa macam nice, kami suka..

***ohhh yaa..kebanyakan gambar kami guna tripod untuk ambil gambar sendiri, so lambat sikit la nk set up bagai..sebab nk suruh orang snapkan segan byk2 kali.. tripod yang biasa2 ja yang boleh letak hp and snap pakai timer..kelakar juga berlari-lari sambil kira timing 10,9,8,7,6,5,4,3,2.1 ..hahahhah
kalau gambar x jadi, ulang lagi hahahaha..tp tu semua kenangan

Spot awal tiba di Broken Beach
~ naahhhh... inilah spot yang dinanti-nantikan of Broken Beach. Ramai orang sebenarnya kena take turn and kena pandai ambil position untk tak nampak orang sekeliling.

~ Kena pandai cari location yang kebabom okay.. ada spot yang orang kena tolong ambilkan sebab view terbaiknya kena snap dari suatu ketinggian. Ada diletakkan alas kayu utntuk orang panjat dan berdiri untuk snapkan gambar.  Sesiapa yang guna khidmat supir, supir lah yang tolong snapkan gambar-gambar u ollzz..

The real spot di Broken Beach

4.30 - 5.30 ptg - kami gerak dari Broken Beach

~ Plan asal nak ke Crystal Beach waiting for sunset, tapi husband dah keletihan akibat kepanasan yang tak boleh nak bawa bincang. Muka saya pun dah rasa berbahang.. then kami decide untuk pulang ke villa dan sejukkan badan dengan mandi kolam depan pintu villa jer.. lagi syiokkk

6.30 ptg - keluar cari dinner

~ disebabkan perut dah berkeroncong kami keluar awal untuk cari makan malam, tapi sempat pula husband ajak round sebelah sana jalan untuk tengok kalau-kalau ada port untuk snap sunset. Sebab kawasan memang di sepanjang persisiran pantai. Dengan itu, sempatlah kami rakam sunset di tepi-tepian ni..ada juga gambar sunset kami..

gambar ni pun kami snap guna selfie stick jer dipacakkan dalam pasir..and count down..
hahaha..kreatif kan?

~ End of the day, kami makan malam di Warung Nasi Padang Coconut berdekatan jer.. tapi dia tak hidang macam nasi padang, makan macam nasi campur gitu, letak lauk apa yang nak, yang kami makan sepinggan sorang IDR35k, air dalam IDR7k. Mahal sikit tapi sebab letih, kami memang makan dengan penuh lahapnya..and burpppppp... kenyang..alhamdulillah..

~ then balik, lena zzzzzzzz

>>> bersambung to next day in next entri >>>